alfablog

alfablog

پایگاهی جهت بالا بردن علم و دانش
alfablog

alfablog

پایگاهی جهت بالا بردن علم و دانش

علت افزایش دلار؟ تحلیل کامل جزئیات با بورس 24

مخبر دلار


قیمت سکه در معاملات نقدی روز گذشته ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قرار گرفت.  مخبر دلار اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه در بازار امروز یکشنبه ۲۱ آذر را چگونه پیش بینی کرده اند؟ در کنار این، یکی از عواملی که از نظر این گروه زمینه ساز رشد قیمت دلار شد، اظهارات بدبینانه مقام های آمریکایی نسبت به احتمال وقوع توافق هسته ای بود. قیمت دلار در بازار آزاد احتمالا امروز دوشنبه ۲۷ دی نوسان محدودی خواهد داشت. اگرچه در سناریوی رفع تحریمها شرایط ورشکستگی با تاخیر رخ میدهد، ولی با حفظ ساختارهای کنونی و عدم تجدیدنظر اساسی در رویه خلق بدهیهای دولت، شاهد ورود بدهی دولت به احتمال ورشکستگی در سال ۱۴۰۵ حتی در سناریوی رفع تحریمهای اقتصادی خواهیم بود. وی با تأکید بر اینکه تزریق ارز به بازار و آغاز عملیات موسوم به ارزپاشی خود اقدام خطرناکی است که حتی دولت روحانی نیز از ورود بدان ابا داشت، گفت: بهتر است به جای ارزپاشی، دولت شرایط را در حوزه بینالمللی مدیریت کرده و انتظارات تورمی را کاهش دهد. افت قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است که انتظارات برای شروع نزولی بازار در روز جاری قوت بگیرد و عده زیادی از اصلاح قیمت اسکناس آمریکایی پس از چند روز افزایش متوالی سخن بگویند.


البته در صورتی که در روز جاری برخلاف انتظار افراد یاد شده، دلار در مسیر افزایشی قرار بگیرد، می توان گفت که جهت انتظارات دیگر با اخبار داخلی چندان تغییر نخواهد کرد. بنابراین تا اعلام مواضع رسمی مذاکره کنندگان نباید انتظار تغییر چندانی در شرایط بازار ارز داشت و آنچه که مشخص است، اخبارهای منتشر شده و اظهارنظرهای افراد دیگر بر بازار ارز موثر نخواهد بود. برخی از معاملهگران میگویند بازارساز کماکان از طریق دبی و هرات، دلار را در یک کنج گرفتار کرده و به همین خاطر نیز دلار طی هفته گذشته، تغییر قیمت چندانی نداشته است. این تغییر فاز از نخستین معاملات سال جدید شدت گرفت بهصورتی که در یک ماه و نیم نخست 1401، قیمت دلار 15 درصد افزایش یافت. از نگاه آن ها بازارساز نیز تمایل دارد که حداقل قیمت بسته شده سال جاری در کانال ۲۶ هزار تومان نباشد. اخبار مثبت و تزریق احتمالی درهم دلایلی بود که قیمت دلار تهران را در سطح ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان فریز کرد.


علت افزایش قیمت دلار

علت افزایش قیمت دلار ، هرچقدر این نوسانات به درستی مدیریت شود ارزش پول ملی همان مقدار بالاتر خواهد رفت. تعرفه های هزینه حمل هر چند وقت یکبار با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش پول ملی افزایش مییابد. در تصویری که در روزهای قبل وجود داشت اعلام خبر توافق نهایتا تا هفته آینده بود، اما دیروز توییتر نزدیک به رسانه شورای عالی امنیت ملی تاکید داشت که توافق به زودی ممکن نیست. این عدد نشان میدهد که قیمت دلار نسبت به دیروز با افزایش 891 تومان همراه بوده است. در مقابل برخی معامله گران باور دارند که افت قیمت دلار در بعدازظهر روز دوشنبه هیجانی بود و با عادی تر شدن اوضاع، این ارز عقب گرد دیروز را جبران خواهد کرد. قیمت یورو نیز در آستانه سی هزار تومان در بازار آزاد ایستاده است و هر یورو در چهارمین روز کاری سال به قیمت ۲۹ هزار و ۶۴۸ تومان فروخته میشود. افت قیمت دلار در بازار پشت خطی موجب شده است که انتظارات برای شروع نزولی بازار در روز جاری قوت بگیرد و عده زیادی از اصلاح قیمت اسکناس آمریکایی پس از چند روز افزایش متوالی سخن بگویند. افزایش قیمت آهن آلات به عوامل مختلفی بستگی دارد که تک تک به آنها اشاره خواهیم کرد.


هزینه حمل از دیگر عوامل مهم تاثیر گذار در قیمت نهایی آهن آلات میباشد. در بورس کالا قیمت پایه عرضه آهن آلات در یک چهارچوب خاص و تحت نظارت وزارت صمت انجام می پذیرد. با این حال، رئیس سابق کانون صرافان، فقط اخبار مرتبط با مذاکرات هسته ای را دلیل افزایش قیمت دلار بعد از تعطیلات نوروز نمی داند و از محدود شدن عرضه ارز در سامانه نیما از سوی صادرکنندگان عمده خبر میدهد که موجب شکل گیری بار روانی در بازار و افزایش قیمت ارز شده است. دکتر صالحآبادی پیادهسازی این سامانه را در راستای تکریم ارباب رجوع و مردم دانست و گفت: این روشی سهلتر است که موجب دسترسی آسان مردم به بازار ارز کشور میشود. در این مقاله تاثیر نوسانات قیمت ارز در قیمت آهن آلات را مورد بررسی قرار خواهیم داد. قیمت دلار چگونه بر قیمت تمام شده آهن آلات تاثیر می گذارد؟ حال به بررسی این موضوع می پردازیم که دلار چگونه بر قیمت تمام شده آهن آلات تاثیر می گذارد؟ قیمت آهن آلات در بازار داخلی در سالهای اخیر به قیمت معاملات بورس کالا وابستگی شدیدی پیدا کرده است به اصطلاح از طریق قیمتهای معاملات بورس کالا، کشف قیمت برای آهن صورت میگیرد.


بازار ارز


به عبارت دیگر بخشهایی از تغییرات نرخ ارز را باید در اتفاقات بیرون از مرزها همچون تغییر در سیاستهای کلان کشورهای دیگر علیه یک کشور (برای مثال اگر دولت آمریکا با وضع تعرفه، قانون، مالیات و جریمه باعث شود که هزینه خرید کالا و خدمات در ایران برای شهروندانش بالا برود، ارزش دلار در ایران نسبت به ریال گران میشود)، کاهش یا افزایش قیمت نفت، طلا و ارزش دلار در برابر سایر ارزها در بازارهای جهانی جستجو کرد. وقتی مردم کشوری به هر دلیلی احساس کنند ثروتمندتر شدهاند، مصرف و به دنبال آن تقاضا برای کالاهای وارداتی و ارز افزایش پیدا میکند. برای مثال در سالهای ۹۲ تا ۹۶ ین احساس ثروتمند شدن با سرکوب نرخ ارز و سودهای بانکی بالا محقق شد. حال اگر این احساس ثروتمند شدن بر مبنای اصول اقتصادی شکل نگرفته باشد، یعنی میزان تولید ناخالص داخلی، صادرات و بهرهوری در اقتصاد روند صعودی نداشته باشند، و افزایش تقاضا برای ارز، در غیاب افزایش در میزان عرضه ارز اتفاق افتاده باشد میتواند بستر بروز مشکلات اقتصادی بیشماری را فراهم کند.


به این ترتیب که حمل و نقل ارز از محلی که عرضه می شود یعنی تهران تا مقصد و شهر مشهد همچنین بر روی قیمت دلار مشهد تاثیر می گذارد. دلار تهران: مفهوم این قیمت دلاری است که در تهران خرید و فروش می شود. برای سیاستگذار است. این دسته از نظامهای ارزی شامل سه نظام پذیرش واحد پول خارجی،تشکیل کمیته ارزی و اتحادیه پولی است . هرچه درآمدهای حاصل از صادرات و توان جذب توریست یک کشور بیشتر باشد درآمدهای ارزی و درنتیجه میزان عرضه ارز در آن کشور بالاتر میرود. ارز نیز مثل هر کالای دیگر در اقتصاد متأثر از تحولات بازار عرضه و تقاضاست. بخش دیگری از تغییرات نرخ ارز به درآمدهای ارزی یا همان میزان عرضه ارز و نوسانات آن در یک کشور وابسته است. صرافی ها ی منتخب ۲ نوع دلار عرضه کردند . بعد از اعلام بانک مرکزی مبنی بر مداخله در بازار ارز ، امروز سرفصل سایر برای صرافی های منتخب باز شد و صرافی های منتخب علاوه بر فروش ارز مسافرتی طبق قوانین گذشته ، با کارت ملی نیز اقدام به فروش ۱۰۰۰ دلار با نرخ نزدیک به بازار ارز کردند. به طور مثال اگر شما در سبزه میدان دلار معامله کنید قیمت آن ممکن است متفاوت باشد با وقتی که از چهاراره استانبول اقدام به خرید و فروش دلار می کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد